Italo
Calvino, Włoch urodzony w Hawanie w 1923 roku, to jeden z
najwybitniejszych pisarzy dwudziestego wieku. Jego twórczość
określić można jako ciągłe poszukiwania, ewolucję od
neorealizmu włoskiego, poprzez alegorię i przypowieść,
literaturę fantastyczną, aż do modelu powieści
strukturalnej.
Jego
kariera literacka rozpoczęła się w 1947 roku za sprawą
niedużej objętościowo książki pt. Ścieżka pajęczych
gniazd
i jej bohatera, małego Pina, ukazanego na tle Włoch czasie
II wojny światowej. W tej stricte neorealistycznej powieści
pojawiają się elementy baśniowe, magiczne, przez co sam utwór
wybija się ponad płaskie, kronikarskie teksty z tamtego
okresu. Bohater tej historii, zawieszony pomiędzy światami
dziecka i dorosłych, próbuje dorastać – najpierw wśród
bywalców gospody, następnie wśród partyzantów. Obraz
wojny widziany oczami Pina przypomina zabawę dobra ze złem.
Napotkane postacie i wydarzenia wydają się bardziej baśniowe
niż realistyczne. Sam autor powiedział w jednym z
udzielonych po latach wywiadów: „pierwsze
moje utwory pisałem w realistycznej konwencji. Ale od początku
krytycy twierdzili, że mam skłonność do przetwarzania
rzeczywistości w niejako baśniową wizję, więc czułem się
upoważniony do rozwijania tej <fantastycznej> skłonności”.
Nurt
realistyczny pojawia się także w późniejszej twórczości
Calvino. Przykładem tego może być wydana w Polsce powieść
Długi dzień Ameriga
z 1963 roku. Jest to opowieść o pracowniku obwodowej komisji
wyborczej działającej w szpitalu dla psychicznie chorych.
Zwrotem
w karierze literackiej Italo Calvino była trylogia Nasi
przodkowie, na którą składają się Wicehrabia
przepołowiony,
Baron drzewołaz
oraz Rycerz nieistniejący.
Są to niewielkie alegoryczne baśniowe opowiastki, których
historie dzieją się w dalekiej przeszłości, między innymi
za czasów panowania Karola Wielkiego.
W
1965 roku wydana zostaje jedna z najważniejszych pozycji w
dorobku autora, powieść science fiction Opowieści
kosmikomiczne.
Bohaterem historii jest zmiennokształtna istota o dość
przedziwnym imieniu Qfqfq. Przedstawiona w książce wizja
ewolucji wszechświata koncentruje się na wszystkim, poza
kulturą antropocentryczną. To nie człowiek, a mięczak,
materia przeciwstawiająca się bezruchowi jest tutaj najważniejsza.
W późniejszych latach postać Qfqfq powraca w innych książkach
Calvino, między innymi w T=0 z 1967 roku. Wszystkie
opowieści o tej tajemniczej istocie zostały wydane w Polsce
dopiero w 2005 roku.
We
wspomnianym już 1967 roku Calvino wygłosił ważny dla jego
twórczości odczyt pt. Cybernetyka i duchy, w którym
głosił tezę o możliwości zastąpienia autora przez maszynę
literacką. Zafascynowany twórczością Borgesa, ideą
literatury labiryntu pisarz rozpoczął nowy nurt w swojej twórczości.
W 1972 roku wydał Niewidzialne miasta,
zbiór krótkich, fikcyjnych listów przesyłanych pomiędzy
Marco Polo, a Kubłaj-Chanem. W tym czysto postmodernistycznym
dziele mamy do czynienia z grą intelektualną – grą,
która towarzyszyć będzie twórczości Calvino aż do jego
śmierci.
Najlepiej
widać to na przykładzie dwóch kolejnych książek: Zamku
krzyżujących się losów
oraz najwybitniejszej powieści Calvino Jeśli zimową
nocą podróżny.
Pierwsza z książek opowiada o tajemniczym zamku – oberży,
w którym goście pozbawieni są mowy. Zmuszeni są opowiedzieć
swoje historie poprzez odpowiednie ułożenie kart tarota. Ten
iście kombinatoryjny eksperyment spod znaku grupy OuLiPo
można uznać za jedno z arcydzieł literatury dwudziestego
wieku. Historie przedstawione w Zamku to niesamowicie
intelektualna i intertekstualna gra, wybijająca się ponad
sztywne schematy książki. Nie tylko konstrukcyjnie, ale także
wizualnie. Jest to jeden z przykładów liberatury,
czyli tekstu nie tylko jako ciągu zapisanej historii, ale
zarazem tekstu jako całości, książki.
Jeśli
zimową nocą podróżny
to najbardziej znane dzieło Calvino w Polsce. Jest to
historia składająca się z przekładających się elementów.
Dziesięciu początków fikcyjnych książek, napisanych w różnorakim
stylu, od romansów, do powieści szpiegowskiej. To wszystko
przeplata się z poszukiwaniami Czytelnika – bohatera
tekstu, właściwej opowieści. W tych fragmentach możemy
odnaleźć elementy metatekstowe, autotematyczne. Jak widać
sam Calvino coraz bardziej w swojej twórczości poddał pod wątpliwość
idee opowiadania jakość czegoś zwartego, konkretnego. Coraz
bardziej uważał historię za coś ulotnego i niedookreślonego.
W
1986 roku Italo Calvino umiera, pozostawiając po sobie kilka
niewydajnych maszynopisów. Niedokończona opowiastka W słońcu
jaguara
z 1986 roku w zamierzeniach składać się miała z pięciu części
– węchu, smaku, słuchu, dotyku i wzroku. Autorowi udało
się opisać jedynie trzy pierwsze. Wykłady amerykańskie
– niedokończone eseje na temat literatury, które autor
miał odczytać podczas udziału w Charles Eliot Norton Poetry
Lectures na Uniwersytecie Harvarda. Miały składać się z
sześciu części. Powstało pięć, pod tytułem: lekkość,
szybkość, dokładność, przejrzystość, wielorakość.
Wyrażenia te mogą określić całą twórczość tego
genialnego włoskiego pisarza. W 2002 roku wydana została
kolejna, nie wydana za życia autora książka, Lasokorzeniolabirynt.
Dzięki tej magicznej, alegorycznej bajce możemy w pewnym
sensie zatoczyć koło, powracając do początków twórczości
Italo Calvino. Do Ścieżki pajęczych gniazd, gdzie właśnie
ta „magiczność” po raz pierwszy ujawniła się.
|